Stirling motor építése

12

Stirling motor építése

bladeattila
Administrator
A régi fórum fő topicjának egyenes folytatása!

Re: Stirling motor építése

bladeattila
Administrator
Új meghajtással kísérletezem.
A Ruby crank módosított verziója, bár a kiindulási alapom egyáltalán nem ez volt, hanem a Ross yoke. Számításaim szerint sokkal jobb erőelosztást és 55-120 fokig történő szögeltolódást hoz létre működés közben a kiszorító és a munkadugattyú között.
A beta meghajtások közül a rombikushoz hasonlít a legjobban a dugattyúk mozgása.
Egy bétában szeretném majd kipróbálni.
Meglátjuk mi lesz. Néhány héten belül remélem már lesz egy modell, amin működés közben bemutthatom.

Re: Stirling motor építése

László
This post was updated on .
Szervusztok !
Már nagyon várom a demo verziót !Én is csináltam egy kis motort.
Hosszú vajúdás után megszületett a második harmonika dugattyús motorom.
Ezt a meghajtást Kyowa1193 találta ki, és Páll Árpi tovább fejlesztette.
Két nagy előnye van: a Ross járom változó fázisszöget biztosít, a scotch járom pedig nagyobb kiszorító löketet biztosít.
(több a dolgozó gáz).
https://www.youtube.com/watch?v=mrJYi6BiXIw

Re: Stirling motor építése

László
hogy kell itt hozzászólni ?

Re: Stirling motor építése

bladeattila
Administrator
A "REPLY" gombra kattintva az adott hozzászólásnál, amire válaszolsz.
De így is jó folyamatában!

Nagyon szépen és stabilan ketyeg a kicsike!
Van még terved vele? Kis generátor, vízpumpa esetleg?

Re: Stirling motor építése

László
Persze.Habár távolról sem olyan erős mint az Árpié.Megosztom a tapasztalatom.Nagyon jó a harmonikadugó,de csak akkor,ha a motor egy kicsit szelel,mert másképp felfújja magát.Mivel a kiszorító tolórudja pontosan illeszkedik a megvezetőbe,egy 1 mm.lyukat fúrtam a harmonika felső,zárókorongjába.Erre majd ragasztok egy Csizi féle gumilapka szelepet.

Re: Stirling motor építése

tibsim
Administrator
Csináltam megint egy metronóm gépet, de nem sikerül jól, talán a kiszorító nem lett homogén és megfelelő állagú, így nem megy jól. Viszont próbálgattam mansonként a felső és alsó ponton megnyitva a lyukat, egyébként meg befogva, illetve szivárgó üzemmódban, egyáltalán nem működik, sőt, távol van tőle, hogy meginduljon...Szerintem ez is bizonyítja, hogy jobb mint a Manson. További érveim a metronóm mellett!
- A sima stirlingnél is, van két szakasz, ahol energiát használ fel és nem dolgozik és a mansonnál is, amikor nyitva vannak a szelepek,ezért a lendkerékre, vagy visszahúzó rugóra van szüksége,  illetve az erejüket sem egyenletesen fejtik ki, ennek a gépnek viszont nincsen holtszakasza, hanem mindig nyom, mégpedig elég egyenletesen. Ezért nincs szüksége nagy lendkerékre, és ideális free gépnek is, illetve free gépként lehet rá tenni forgó generátort, amit ide-oda irányban "reszel", és ami összehasonlíthatatlanúl olcsóbb, kisebb, könnyebb, egyszerűbb, mint egy lineáris generátor.
-A sima free gép is mindig nyom, viszont terhelésre könnyebben elveszíti az erejét, ennél viszont nincs ilyen gond, mivel a kompressziós dugattyú nem csak irányt vált, hanem terhelésre igen komolyan plusz sűrít vagy ritkít, mindezt úgy, hogy nem okoz súrlódást  forgattyús tengelyen, így nem megy el az erő, ha pedig a kiszorító már elérte a hengere közepét, mansonként lesz erős, ahogy egyre több gáz kerül az ellen oldalra.
-Hátránya, a vízdugattyú, ami belemehet a gépbe, de amit szerintem lehet helyettesíteni turbinával, és akkor nincs meg a dugattyú mögötti károstér se. Nagyobb hőnél, vagy/és ha nagyobb a kompresszor dugattyú tehetetlensége, akkor szakaszosabb lesz a működése (metronóm), tovább hevítve, kisebb mértékben nő a fordulatszáma illetve a frekvenciája, és sokkal inkább az ereje, a nagy súrlódásmentes kompressziótól tovább nő a gép teljesítménye!
Tehát azért látok némi fantáziát benne, Ericsson hajójába lehet jobb lett volna egy ilyen...

Re: Stirling motor építése

bladeattila
Administrator
Szerintem szelel valahol, illetve amit írtál is lehet hiba.
Ringbom üzemmódban (free stirlingként működik) ahol, mint minden Stirlingnél a kompresszió határozza meg, hogy mekkora teljesítményt tudsz alapból kivenni. Ezért már régebben is javasoltam, hogy víz helyett nehezebb folyadékot kellene használni. Már lehet akár 46 fokos olvadáspontú fémmel is dolgozni, amit természetesen folyadék állapotban kell tartani. Higanyt a nagyon mérgező mivolta miatt nem ajánlom.
Viszont a befröccsenés veszélye itt is fennállna, ezért nem gondolom, hogy érdemes nagyban is használni.
Sokkal inkább ki kellene próbálni ezt a fajta Ringbom verziót úgy, hogy középállásban tartott, relatíve nehéz, kis átmérőjű dugattyúval vezérelve építünk meg egy ilyen gépet. Ennél kisebb holt teret nehezen lehet elképzelni és nem lesz befröccsenés sem. Egyébként, meg a NASA szerű gépek is mind Ringbom gépek csak beta elrendezésben.
Szivárgás mentesen megépítve és kiegyensúlyozva/lendsúlyozva eszméletlen erőre képesek, igaz, hogy leginkább lineáris generátorokban, azonban egyáltalán nem nehezebb lineáris generátort építeni, mint forgót. Hasonló dolgokra kell odafigyelni. Modell szinten mindig drámai különbségeket érzékelünk gépek és gépek között, de tanulmányokból tudjuk, hogy ekkora különbségek nincsenek. Azok leginkább építési pontatlanságokból ill. az ideálistól eltérő körfolyamat során adódnak.
Alapvetően soha nem volt vitatéma, hogy melyik gép jobb, vagy nem jobb szerintem.
Sokkal fontosabbnak tartom, hogy bármelyik gépet is építjük meg, azt odafigyelve és megfelelő előszámítások végzésével tegyük.

Az utóbbi két évben rengeteg olyan információ fordult meg a szemem előtt, ami nagyrészt bárki számára elérhető, azonban a modellezők 99 százaléka még egyáltalán nem alkalmazza ezeket.

Persze hatalmas különbség az, hogy valami elindul és működik, mint az, hogy a munkatérfogatból számítható legnagyobb energiát vehetjük ki belőle.

Re: Stirling motor építése

tibsim
Administrator
Nem szelel, nem szorul, a harmonikának se nagy az ellenállása, talán kicsit girbe-görbe, és bár alapvetően ennek a gyűrt harmonikának kicsi a mellédudorodása, de ez lehet kivételként erősíti a szabályt. Mégis, leginkább a kiszorítóra gyanakszom.  Ha lesz erőm rá, forgattyús béta elrendezésben is kipróbálom...  Igaz, hogy a legnagyobb különbségek a gépek jóságában a megépítésük színvonalában van, de azért vannak jelentős konstrukcióból adódó különbségek. Nagy méretű, de lassú gépeknél sokkal könnyebb és olcsóbb kis generátort gyorsan forgatni, mint hatalmas mágneseket vagy tekercset rezegtetni, és boltban a forgó is inkább készen kapható. Szerintem az alap mansonnál jobb a metronóm, legalábbis modell szinten, de erre persze már nagyon kíváncsi lennék: http://2.bp.blogspot.com/-Vy-ZpzCDb1g/UmkDpDvEYKI/AAAAAAAAATo/opwE3Y9mR2U/s320/COLD+SIDE+EXHAUST+DOUBLE+ACTING.jpg
Ez valóban, szinte tökély!!!

Re: Stirling motor építése

bladeattila
Administrator
Nemrég feltöltötte Stirling builder, hogyan is készíti az LTD-hez a hengert akril lemezből. Igen egyszerű!
VIDEO

Re: Stirling motor építése

László
elkészült a második,nagyobb harmonikás motor:

Re: Stirling motor építése

bladeattila
Administrator
Érdekes víz dugattyús modell Stirling:
http://dedisoft.yolasite.com/water-piston-stirling-engines.php

Még a blogomat is megemlíti, mint hivatkozást, mert a gépét a Manson egyszerűségéhez méri.
Tényleg nagyon egyszerű design!

Re: Stirling motor építése

tibsim
Administrator

Re: Stirling motor építése

tibsim
Administrator
Sikerült reprodukálni a srác gépét! Egy sima gyűrt harmonikás sörösdobozra csatlakoztattam egy kb. 5mm belső átmérőjű és kb. 35 cm hosszú műanyag csövet. A gépbe egy 350ml-es gyümölcssör doboz kiszorítót tettem, ami elég levegős oldalt. Nem súrlódik, viszont mivel nagy a rés, ezért a gépet ez jelentősen lerontja.A kiszorítót elég hosszúra hagytam, gondolván, hogy srácnál is kicsi a lökethossz. Az enyémnél kb. 2,5 cm. A kiszorító teteje is nagyon pontatlan, így ez csak tényleg egy kísérleti deszkagép. Talán ezért is elég magas hőmérsékleten kezd el csak működni. A gázon a legkisebb lángon éppen hogy elkezd mozogni, majd ha valamivel nagyobbra állítom, ahol már sajnos elkezd füstölni rendesen a doboz lakk és festékrétege, akkor úgy működik, mint vízdugattyúval. Ha leszedem a csövet és csak a nyílás marad, akkor nem működik. Egy ilyen csőnek kb. 230Hz a rezonanciája, de itt lehetséges, hogy nem azt kell nézni, mert a gép nagyon felgyorsítja a gázt a csőben ahhoz képest, mintha csak simán rugózna. Lehet ezért működik. Persze ha lenne 7 méter hosszú slaggom, azért kíváncsiságból azt is rátenném...

Re: Stirling motor építése

bladeattila
Administrator
Valószínűleg azért indul csak nagyobb lángon, mert a munkadugattyú kis átmérőjű. Az ő gépén nagy. Az, hogy cső nélkül nem indul be, nem jelenti azt, hogy úgy nem működik. Mindössze annyit jelent, hogy a cső, mint terhelés elég a működéshez, a méretazonos lyuk már nem. Azonos terhelést egy jóval kisebb lyuk jelenthet a gépnek. Egyelőre tartom az álláspontomat, hogy működésében ez a két dolog azonos lenne. de, ha tévednék sem omlana össze a világ, mert mindkét készülékkel lehetne kezdeni valamit...legalább modell szinten jól mutat! :)

Re: Stirling motor építése

tibsim
Administrator
Csináltam egy harmadik deszkamodellt. Igen primitív, tényleg deszka..  Tettem rá kicsi csövet, működött elég jól, aztán egy 4 méteres, kb. 12-15mm belső átmérőjűt. Sokkal jobban működik, kisebb hővel! Ez már áttörés! Egyértelműen termoakusztikus! Igen nagy potenciált látok ebben a gépben!

Re: Stirling motor építése

tibsim
Administrator
Csináltam egy gyors videót hozzá! Nem adja vissza, de ahoz képest, hogy mennyire deszkadologról van szó, igazán jól megy!
https://www.youtube.com/watch?v=ZshP8CmkRK4

Re: Stirling motor építése

bladeattila
Administrator
Gratulálok!
Az látszik, hogy van benne kraft, de nekem ez még akkor sem termoakusztikus, hanem Ringbom, vagy ahogy te hívod a saját gépedet Metronom, csak légdugattyúval, illetve illesztett terheléssel.

Re: Stirling motor építése

tibsim
Administrator
Ez
http://www.youtube.com/watch?v=UM_ByuIBsq4
Erősen hasonló, mint az én rajzom:
http://4.bp.blogspot.com/-J347bMCVWQE/Us8H1DvmxZI/AAAAAAAAA28/fiUbpd-6LDU/s1600/fpse34.jpg
Ezeknek a működési mechanizmusa valójában a vezérlőmembránossal megegyező. Csak a vezérlőmembrán a kiszorító, így nem gond a hűtés, hűtés..
Legalább látom, hogy nem mindig írok, rajzolok, csinálok nagy hülyeségeket!
http://www.etalim.com/

Re: Stirling motor építése

tibsim
Administrator
Az előzőekhez, itt van egy korábbi rajz, ezen jobban meg lehet érteni.
http://4.bp.blogspot.com/-WbJcix0pnec/Us7GR1nI-aI/AAAAAAAAA2w/XSWjuYWMtkE/s1600/freepp.jpg
12